maandag 19 januari 2015

KANKER EN DE BEHANDELING

En alsof dat nog niet voldoende is, moet je dan ook nog eens - in een uiterst emotionele staat - een oordeel gaan vellen over het voorgestelde behandelplan dat veelal uit bestraling(en) en chemotherapieen bestaat.

Tussendoor word je ook geconfronteerd met een prognose die veelal achterhaald is, en niet op het individu toegespitst is. Immers elke kankerpatient is anders, omdat elke tumor ook anders is. Ik kan me eigenlijk niet eens herinneren of mij wel gevraagd is OF ik de prognose wel horen wilde. Het werd me letterlijk "door de strot geduwd". Het maakt het gevoel van onmacht en hulpeloosheis nog groter. Funest voor elke kankerpatient.En je hebt als kankerpatient al het gevoel dat je alle controle kwijt bent.Immer, het label KANKER staat op je voorhoofd. Weg identiteit. Je hebt de letter "K" gekregen. Zowel familie als vele vrienden associeren je met de dood. Dus is het niet gek dat je dit zelf ook zo doet.Totdat je emoties weer wat bedaard zijn.

En je je gaat afvragen of en welke behandeling(en) je het meest geschikt acht voor het type kanker dat je hebt. Wat je reeele kansen zijn. Wat er bestaat aan regulier behandelmethodes, trials of experimentele behandelingen.Na veel speurwerk op internet viel me vooral op dat vele kankerpatienten naar het buitenland trokken.Sterker nog, er werden zelfs kamervragen gesteld over het feit dat zoveel patienten hun heil zochten in het buitenland. Duitse kankerbehandelingen bij de Heliosklinieken o.a. in Huls. En vergoed via de zorgverzekeraar in Nederland. Een telefoontje naar het zorgloket Duitsland is voldoende. Zij regelen namens de zorgverzekeraar de afspraak (voor zover je aangesloten bent bij de zorgverzekeraars vermeld op de volgende weblink http://zorgloketduitsland.nl/zorgverzekeraars).

Veelal loopt de rekening rechtsstreeks van ziekenhuis naar zorgverzekeraar. En standaard een tolk die je de taalbarriere helpt overbruggen.Maar wat was er dan zo anders aan de kankerbehandeling in Duitsland ten opzichte van Nederland?Mijn aandacht werd getrokken door een artikel over een uitbehandelde (oudere) darmkankerpatient. Over een vader, wiens zoon de diagnose en de prognose niet accepteerde en naarstig op zoek ging in het buitenland naar een adequate behandeling. En met veel succes in Duitsland behandeld werd.Hyperthermie, dat was het toverwoord. In Nederland nog in een expertimentele fase, waarbij (als men er al voor in aanmerking komt) de kanker eerst weg moet gaan, en weer terug moet komen.Maar waarom subsidieert het Nederlands kankerfonds dan met een donatie van maar liefst 800.000 euro 3 ziekenhuizen in Nederland de experimentele hyperthermiebehandelingen ?Hyperthermie, dat was de oplossing. Dat was wel duidelijk voor me.In Nederland zou ik hier niet voor in aanmerking komen. Slechts 1x kanker krijgen is niet voldoende om hiervoor in aanmerking te komen.Dus zou het een Duitse behandeling worden.Mijn keuze was gevallen op de Biomed klinik in Bad Bergzabern. Waarom? Integrale tumortherapie.De combinatie van reguliere behandelingen met orthomoleculaire behandelingen.Ik zag dat de Duitse zorgverzekeraars de behandeling aan Duitse kankerpatienten vergoedde. Dan moest het een erkende behandeling zijn.Ik zag ook overeenkomsten tussen de kankerbehandelingen van de Helioskliniek en de Biomed kliniek.

Alleen ging de Biomedkliniek nog een stap verder (http://www.biomedklinik.de/de). Zij pasten hyperthermie bij mij toe als stand-alone behandeling (naast een reguliere therapie). Dus zonder bestraling(en) en/of chemotherapie. Het resultaat na 3 hyperthermiebehandelingen? Meetbaar met echo voor en na 3 hyperthermiebehandelingen 25% tumorreductie. Ik nu hoor het U al zeggen. "En de kosten? Peper duur zeker?"Nee hoor, elke EU patient heeft het recht om zijn/haar behandeling in Europa plaats te laten vinden.Veel (kanker)patienten weten dit helemaal niet. Voor meer informatie kijk op de volgende website:http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=857&intPageId=980&langId=nl
Wat noodzakelijk is, is een S2 formulier. Die moet de zorgverzekeraar verstrekken op verzoek van de klant. Bij de opname moet dit S2 formulier aan de kliniek overhandigd worden. Slechts een eigen risico van 10 euro per dag is van toepassing bij een 9 daagse opname in de kliniek.


© kanker gezond(er) benaderen 2015.